مدیریت عملکرد یا ارزیابی عملکرد کارکنان
عملکرد چیست ؟
مروری بر فرهنگ های لغات نشان دهنده تنوع معانی واژه عملكرد است. به نظر میرسد منطقی است كه ابتدا برگزیده اي از تمام اين معانی ضمنی ارائه شود و از تجميع آنها بتوان يك تعریف قابل استفاده برای عملكرد ارائه داد:
عملکرد، نتیجه يک عمل است (ارزش قابل اندازهگيری ایجاد میشود).
عملكرد، مقايسه نتايج با چند الگو يا مرجع انتخاب شده يا تحمیل شده داخلی يا خارجی است.
عملكرد، نتايج مقايسه با انتظارات است.
عملكرد، نیل به دستاورد ها توسط فرد، تيم، سازمان یا فرآیند است.
اندازه گيري عملكرد
اندازه گيري عملكرد فرآیند كمي سازي اثر بخشي و كارايي فعالیت هاي گذشته مي باشد.
ارزیابی عملکرد
فرایند مطلع کردن افراد از چگونگی انجام کارشان را ارزیابی عملکرد می نامند
}ارزشیابی کارکنان :
به فرایندی که با هدف تشخیص درجه کفایت و لیاقت کارکنان در سازمان وبه بررسی ویژگیهای شخصیتی از نظر هوش، ذکاوت، تعهد، انضباط، وجدان کاری و صفات اخلاقی می پردازد بنابراین ارزیابی شایستگی اولیه نیز میباشد.
}ارزیابی عملکرد :
در این فرآیند فرد از نظر اجرایی در وظایف محوله و قبول مسئولیتها مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در این فرایند مدیران ارشد سازمان رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را بررسی می کنند، تا بتوانند نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان را با توجه به بارخورد ها استخراج کنند ارزیابی عملکرد بصورت دوره ای با هدف کشف استعداد و ظرفیت بالقوه فرد و برنامه ریزی در جهت بهبود سازمان انجام می گیرد.
}مدیریت عملكرد :
}اندازه گيري عملكرد و فرآیند كمي سازي اثر بخشي و كارايي فعالیت هاي گذشته فردی و گروهی در سازمان مي باشد.
§ارزيابی عملکرد کارکنان فرايندی است که به سنجش و اندازه گيری، ارزش گذاری و قضاوت درباره عملکرد کارکنان طی دوره ای معين می پردازد.
§ارزيابی عملکرد کارکنان عبارتست از اندازه گيری عملکرد کارکنان از طريق مقايسه وضع موجود با وضع مطلوب يا ايده آل براساس شاخص های از پيش تعيين شده که خود واجد ويژگي های معين باشد.
تعداد مشاهده: 55 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.pptx
فرمت فایل اصلی: .ppt
تعداد صفحات: 116
حجم فایل:1,055 کیلوبایت
گارانتی بازگشت وجه
کد تخفیف خرید
نماد اعتماد الکترونیکی