دانلود گزارش کارآموزی در ايرانخودرو
دسته بندي :
پروژه های کارآموزی »
رشته مکانیک (کارآموزی_و_گزارشات)
دانلود گزارش کارآموزی در ايرانخودرو (سهامي عام)
این تحقیق با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد
خلاصه و فهرست کلی:
در
زیر به مختصری ازعناوین و چکیده آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده
است :
مقدمه:
گزارش
كارآموزي خود را با نام او آغاز ميكنم كه خالق هستي است.
و
شكر خداي را كه در موقعيتي قرار گرفتم تا بتوانم با محيطي كاملاً صنعتي آشنا گردم و
كاربرد رشتهي تحصيليام را براي اولين بار، خارج از محيط بستهي آزمايشگاه تجربه كنم.
در
اين مدت علاوه بر شناخت لزوم علم شيمي در اين صنعت مهم، توانستم طريقهي استفاده از
آموختههايم را بياموزم.
همزمان
با حضور در كارخانه، تحولي اجتماعي كه لازمهي زندگي هر دانشجويي براي وارد شدن به
محيط كار است در من بوجود آمد:
با
محيط كار و روابط اجتماعي خاص اين محيط آشنا گرديدم، لزوم وقت شناسي و حضور بموقع را
با تمام وجود دريافتم، و شناخت چگونه بودن در محيطي واحد و در ساعتي معين با انسانهاي
متفاوت برايم جالب بود.
گذر
از تجربهي هر يك از اين مراحل برايم داراي اهميت و ارزش بسيار است و در اينجا لازم
است مراتب قدرداني خويش را از همهي دست اندركاران، سرپرستان و استادان خويش در اين
مجموعهي صنعتي بنمايم، بالاخص «آقاي اخگري» سرپرست كارآموزيام كه بي دريغ تجربيات
خويش را در اختيارم نهادند و مرا به جرم بيتجربگي كاري از دانستن اندوختههاي خويش
محروم نساختند و هميشهي عمر ممنون ايشان خواهم بود. به نام خدا
ايران
خودرو در يك نگاه
نام
شركت: ايرانخودرو (سهامي عام)
تاريخ
تأسيس: مرداد 1341
ميزان
سرمايه: 5/1282 ميليارد ريال
نيروي
انساني: 12039 نفر
مساحت:
000/450/3 متر مربع
شركت
ايرانخودرو (سهامي عام) در 27 مرداد 1341 و با سرمايه اوليه يكصد ميليون ريال و با
يك هزار سهم هزارريالي تاسيس شد و در شهريور همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت
شركتهاي تهران به ثبت رسيد و از مهرماه سال 1342 فعاليت خود را با توليد اتوبوس آغاز
كرد و پس از استقرار تجهيزات مربوطه به توليد آخرين مدل اتومبيل هيلمن با عنوان پيكان
با ضرفيت اوليه سالانه 6 هزار دستگاه اولين اتومبيل سواري به توليد رسيد.
شركت
ايران خودرو كه فعاليت خود را با توليد سواري پيكان، اتوبوس و مينيبوس آغاز كرد و
به مرور زمان به تنوع حجم توليدات خود افزود به طوري كه در سال 1379 به توليد
176000 دستگاه خودرو با شكستن ركورد و به ميزان قابل توجهي كميت و كيفيت محصولات خود
افزايش دهد.
شركت
ايران خودرو با داشتن 70% از سهام توليد بازار بزرگترين توليد كننده خودرو در كشور
است.
فعاليتهاي
شركت را ميتوان از بدون تاسيس به سه قسمت تقسيم كرد:
الف:
1342 تا 1357
در
اين سالها سياست افزايش از طريق مونتاژ به صنعت خودرو در ايران خودرو بوده كه روند
افزايش داشته و انواع خودرو در اين شركت مونتاژ و به بازار عرضه شد.
ب:
از سال 1358 تا 1368
در
اين سالها با محاصره اقتصادي كه ناشي از جنگ تحميلي باعث شد كه در بازار با فراز و
نشيبهائي برخوردار گردد.
پ:
از سال 1369 به بعد
در
اين سالها شركت با تحولات جديدي وارد بازار شد كه قانون خودرو به تصويب رسيد.
سال
نگاري از توليد سواري و وانت:
1348:
وانت پيكان با حجم موتور 1600 سيسي
1369:
سواري پيكان با نيروي محركه پژو 504 با حجم موتور 1800 سيسي
1369:
سواري پژو 405 در مدل هاي GLX , GL
با حجم موتور 1600 سيسي
1374:
سواري پژو 405 در دو مدل دندهاي و اتوماتيك با حجم موتور 2000 سيسي
1375:
آغاز طراحي سمند (خودروي ملي)
1376:
سواري پژو 405 با قواي محركه پيكان (پژو-آردي) با حجم موتور 1600 سيسي
1376:
سواري تشريفاتي پژو 405 (ليموزين) با حجم موتور 2000 سيسي
1377:
سواري استيشن پژو 405 با حجم موتوري 2000 سيسي
1378:
پژو پارسي با حجم موتور 1800 سيسي (انژكتوري)
1370:
پژو 206 با حجم موتور 1360 سيسي
1380:
سمند (خودروي ملي) با حجم موتور 1800 سيسي (انژكتوري)
ايران
خودرو و سازندگي:
ايران
خودرو در سال 1373 وارد مرحله نويني شد كه با فعاليتهاي سازماني و شرايط بازار و رضايت
مشتري، محيط اقتصادي، توقع مردم و رسالت ملي، مورد نظر گرفته شد. دستيابي به دانش فني
و طراحي و ساخت خودروهاي جديد (خودكفائي) و قطعات يدكي و ورود به بازار جهاني از اهداف
اين شركت است كه با اهداف و برنامهريزي صدها طرح و پروژههاي كوچك و بزرگ و اصلاح
خطوط توليد و بازسازي و نوسازي ماشينآلات و تجهيزات و بالابردن توليد تنوع بخشيدن
به محصولات بوده است كه در سالهاي اخير اين طرحها به بهرهبرداري رسيد.
عواملي
كه باعث رشد و شكوفائي شركت شد عبارتند از:
1- كيفيت در مديريت و اشاعه فرهنگ رقابتي
2- كيفيت در محصولات و خدمات
3- بهبود مستمر در محصول و خدمات
4- بهبود مستمر در فرآيند با تاكيد بر خودروساز
شدن
5- كسب حداكثر كيفيت با حداقل هزينه
در
ايران خودرو چندين مديريت (سازمان) وجود دارد كه با آنها آشنا ميشويم:
مديريت
برش و پرس: اين مديريت كه زير نظر معاونت اجرائي سواري سازي مسئوليت تامين قطعات پرسي
را بر عهده دارد كه تمام قطعات سواري سازي را تامين ميكند قطعات در اين مجموعه توليد
پرس و قالب و ماشينآلات بر اساس مدارك فني و استاداردهاي تعريف شده باعث شده كه اين
مديريت با دريافت گواهينامه ايزو 9002 شود كه در ايران خودرو اين مديريت شامل بخشهاي
زير است:
1- سالن پرس غرب و شرقي در كارخانه شمالي
2- سالن برش و خم و فرم پرس
3- سالن كويل بري
4- پروژه توسعه پرس شاپ
مديريت
بدنه سازي:
فعاليت
هاي اين سالن تحويل قطعات منفصله بدنه (از سالن پرس و برش و خم) و انجام عمليات جوشكاري
و مونتاژ بر روي آن و تحويل بدنه كامل كه به سالن رنگ فرستاده مي شود كه در شركت اين
مديريت داراي سالنهاي زير ميباشد.
1- سالن بدنه سازي سواري در كارخانه شمالي
2- سالن بدنه سازي وانت در كارخانه شمالي
3- سالن بدنه سازي RD
4- سالن بدنهسازي جديد
كه
در اين مديرتي با داشتن اين سالن ها با توليد 72 دستگاه در ساعت، بدنه كامل به سالن
رنگ فرستاده ميشود كه اين مديريت با راهاندازي خط توليد بدنه 206 و سمند و چهار منظوره
كردن خط پژو در سالن بدنه سازي جديد به 132 دستگاه بدنه در ساعت خواهد رسيد.
مديريت
رنگ:
بدنههاي
ارسالي از سالنهاي بدنه سازي و بعد از عمليات صافكاري كه شامل سوراخكاري، قلعكاري،
سنگ و سنباده زني به اتاق رنگ انتقال مييابد در اين سالن از قطعات بدنه چربيگيري
مقدماتي، چربيزدائي، فسفاتهكاري، الكتروفوروز، سيلر كاري، پاشيدن PVC، سنبادكاري، پاشيدن رنگ آستر، پخت رنگ آستر، صافكاري، بتونه كاري،
پوست آب زني، پاشيدن و پختن رنگ رويه و پوليش كاري ميشود كه اين مديريت داراي 4 سالن
رنگ ميباشد.
1- سالن رنگ شماره 1
2- سالن رنگ شماره 3
3- سالن رنگ شماره 2
مديريت
مونتاژ:
اين
مديريت مسئوليت مونتاژ نهائي خودروها (اعم از تزئينات و مكانيكي) بر عهده دارد و داراي
3 سالن مونتاژ است
1- سالن مونتاژ شماره 1 (جهت خودروهاي پيكان، پژو
آردي و پژو 206)
2- سالن مونتاژ شماره 2 (جهت خودروهاي پژو 405،
پارس و سمند)
3- سالن مونتاژ شماره 3 (جهت خودروهاي پيكان و
وانت)
مديريت
قالب و پرس: اين مديريت مسئوليت طراحي فرآيندهاي توليدي و كيفي و نظارت مستمر بر پروژههاي
طراحي و ساخت قالب و خطوط پرس را بر عهده دارد. بنابراين فعاليتهاي قالب و پرس شامل:
كنترل و نظارت فني بر پروژههاي ساخت قالب و پنل كيج، نظارت بر توليد آزمايش قطعات
پرسي و اعمال تغييرات بر روي قالبها به منظور مناقصه و عقد قرارداد.
مديريت
ريختهگري:
اين
مديريت با ساخت 6 قطعه چدني موتور، سيلندر، سرسيلندر، منيفولددود، فلايويل، ياتاقان،
چرخدنده آغاز كرد و در حال حاضر داراي 2 سالن مجزاي ريختهگري چدن و آلومينيوم است
كه در سالهاي اخير با توجه به مسئله صادرات به مشتريان خارجي از كيفيت فني بالاتري
برخوردار هستند و اين مديريت داراي گواهينامه ISO
9002 از شركت BSI، VALEO1000 از شركت AS
9000 , VALEO از شركت ASR
شد.
مديريت
نيرو محركه:
اين
مديريت متشكل از چهار كارخانه موتور سازي شماره 1 و 2 گيربكس سازي و اكسل سازي است
و در زمينه ساخت موتور بنزيني سواري پيكان، پژو، گيربكس پيكان و پژو آردي و اكسل پيكان
و پژو فعاليت دارد. كارخانه موتورسازي بزرگترين سازنده موتورهاي بنزيني در ايران است
و انواع موتورهاي پژو 5 XU و XU9
و موتور انژكتوري XU7
مخصوص خودرو پارس و سمند توليد ميشود اين كارخانه داراي گواهينامه ISO
9002 از شركت RWTUV
اتريش شد و در سال 1379 گواهينامه استاندارد آلودگي ECE1504
براي خودرو پارس و خودروي پژو RD
با موتور پيكان 1600 اخذ گرديد.
كارخانه
گيربكس سازي: در اين كارخانه عمليات ماشينكاري بوستر گيربكس، پوستر كلاچ و گلداني
عقب انجام ميشود و سپس در خط مونتاژ گيربكس كامل و تست ميگردد.
كارخانه
اكسل سازي: در كارخانه اكسل سازي اكسل جلوي پيكان و اكسل جلو و عقب پژو و اكسل عقب
206 پژو در اين كارخانه توليد ميشود.
مديريت
لوازم تكميلي و تزئيني:
اين
مديريت همزمان با تاسيس شركت در سال 1342 فعاليت خود را شروع كرد و انواع محصولات نظير
صندلي، رودري، باك بنزين و غيره را بر عهده دارد اين مديريت شامل سالنهاي زير ميباشد:
سالن
مونتاژ: توليد رويه گروه پيكان و پژو و رودري پيكان، پژو آردي، پارس و برشكاري پارچه
و مشمع مونتاژ صندلي پيكان و وانت و پژو
سالن
رنگ جنوبي: رنگ آميزي قطعات فلزي صندلي و قطعات تكميلي واحدهاي برش شاپ و موتورسازي
و اكسل
سالن
اسكلت: برش لوله و پروفيل، خم كردن لولهها، جوشكاري اسكلت صندلي و سوراخكاري اسكلت
صندليها
سالن
درودگري: توليد فيبر رودري پيكان و كليه قطعات چوبي رودري و صندليها
سالن
تعميرات: كارگاه ساخت قالي ها و تعمير ماشين آلات
سالن
جديد فوم: توليد فوم صندلي پژو، آردي و سمند توليد زيرسري مونتاژ توكاري
سالن
رنگ شمالي: رنگ آميزي جلو پنجره و سپر
مركز
تحقيقات ايران خودرو:
در
سال 1374 با ايجاد امكانات و دانش فني روز به طراحي خودرو از جمله خودرو ملي و دانش
ملي روز در سطح جهان را كسب كرده است
این
فایل شامل : صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد و با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل
قابل ویرایش است )
تعداد
صفحات : 85